PtX løb endnu engang med overskrifterne, da GESEK inviterede til minikonference om eksportpotentialerne for danske energiløsninger. Tre magiske nøgleord stod tilbage for at folde et fremtidigt eksporteventyr ud: Helhedstænkning, samarbejde og hastighed.
Et spørgelystent publikum havde indfundet sig sammen med et stærkt debatpanel i AI Innovation House i Vejle, da GESEK – Komitéen for Grøn Energi og Sektorkobling d. 22. maj inviterede til minikonference i forbindelse med afviklingen af sit første ordinære årsmøde.
Temaet var, hvordan vi omsætter de danske styrkepositioner indenfor grøn energi til endnu mere eksport i de kommende år.
Kontorchef i Udenrigsministeriet, David Schjerlund, indledte med at tegne den internationale bane op og pegede på Storbritannien og Tyskland som de p.t. største aftagere af danske energiløsninger.
CEO i European Energy A/S, Knud Erik Andersen, inviterede derefter deltagerne på en virtuel rundtur i et PtX anlæg og varslede starten på et muligt PtX eventyr i Danmark.
Energistyrelsens direktør, Kristoffer Bøttzauw, greb i sit indlæg PtX stafetten og lovede stærk myndighedsopbakning til at udvikle PtX i Danmark i de kommende år.
Utålmodige virksomheder
Herefter blev der lagt op til debat i et panel, hvor oplægsholderne blev suppleret af Esbjergs borgmester Jesper Frost Rasmussen, direktør Lars Tveen fra Bitten & Mads Clausens Fond samt Steen Brødbæk, der er CEO i Semco Maritime og formand for GESEK.
Debatten havde ikke været i gang i mange minutter, før man kunne konstatere en stærk utålmodighed fra især virksomhedsrepræsentanterne i panelet. Der blev peget på bureaukrati, forældet lovgivning og udbygning af infrastruktur som nogle af de udfordringer, der skal adresseres for at skabe endnu mere fart i omstillingen.
Lars Tveen supplerede med et andet centralt krav, klarhed:
– Det er vigtigt, at der er en klar, rød tråd i det, vi foretager os og at vi tænker i samlede løsninger i stedet for enkeltkomponenter. Målet må være, at vi kan forklare alt, hvad vi gør i pixibogs-format, så vi ikke går død i tekniske detaljer – for så kommer der aldrig fart i tingene, sagde han.