Det startede med ambitioner om at fremstille grønne brændstoffer, men nu står det øverst på Esbjerg-virksomheden A2X’s projekt ”Greenfuels” at fange og nedgrave CO2. ”Det er for svært at skabe økonomi i de grønne brændstoffer lige nu”, erkender partner i A2X, Peter Harbo.
Lige nu er der attraktiv økonomi i at fange og lagre CO2 på grund af statslig støtte og muligheden for salg af biogene kreditter, men ikke så meget i at udnytte CO2’en til at fremstille grønne brændstoffer. Det er en udvikling, der bekymrer Peter Harbo, partner i Esbjerg virksomheden A2X.
Det er kun omkring 2,5 år siden, at A2X blev dannet. Men stemningen dengang var en anden end i dag, når det gjaldt mulighederne for at etablere PtX anlæg og fremstille grønne brændstoffer og ikke mindst grøn brint. Det husker Peter Harbo:
– Med A2X ville vi gerne melde os på banen som nogen, der kunne designe, bygge og drive PtX-anlæg. Vi tænkte: Hvor svært kan det være? Alle havde armene over hovedet og regnede med, at PtX var et stort dansk erhvervseventyr, som var ved at begynde, siger Peter Harbo, som selv har en kommerciel baggrund hos flere af Esbjergs kendte energivirksomheder.
Imidlertid opstod der udfordringer, da A2X begyndte at dykke ned i økonomien bag en produktion af henholdsvis grønt flybrændstof og grøn metanol.
– Der var så store usikkerheder omkring den grønne strøm, som vi skulle bruge i anlæggene, og omkring prisen på grøn brint. Så det var umuligt at finde kunder, der ville betale prisen for det grønne flybrændstof og den grønne metanol. Regnestykkerne kunne simpelthen ikke hænge sammen, når vi kiggede på investeringsbehov og driftsomkostninger, siger han.
Fra flybrændstof til e-metanol
Dernæst vendte A2X sig mod en yderligere forædling af den grønne brint i form af metanol, som fremstilles ved at bringe brint i forbindelse med CO2. Metanol efterspørges som brændstof til bl.a. skibsfart og til fremstilling af en række plastmaterialer. CO2’en kunne indfanges fra det lokale affaldsforbrændings-anlæg i Esbjerg, som drives af Energnist.
Her var udfordringen imidlertid, at affaldsforbrændingsanlægget både forbrænder biologiske materialer og syntetiske materialer med grundkomponenter fra fossil råolie.
– Det var kun CO2’en fra den biologiske forbrænding, som var relevant til at fremstille metanol med. Resten af CO2’en skulle bortskaffes på anden vis. Det betød, at vi var nødt til at skalere voldsomt fra starten for at få økonomi i det.
Lagring af CO2 er der penge i
A2X er derfor nu ved at kaste sig over et projekt, hvor de blot indfanger og nedgraver CO2’en fra forbrændingsanlægget i Esbjerg. Det er der en god business case i, dels fordi kvotesystemet favoriserer nedgravningen af CO2, og dels fordi der er attraktive statslige støtteordninger hertil.
Til marts 2025 er der frist for at indsende projektforslag til den pulje af tilskudsmidler, som staten udbudt til at støtte fangst, lagring og udnyttelse af CO2 (CCUS) i Danmark. I alt er puljen på godt 28 mia. kroner.
A2X i Esbjerg er en af de virksomheder, som er ved at lægge sidste hånd på et projektforslag omkring fangst og lagring af CO2. Her forventer partner Peter Harbo ikke stor konkurrence fra projekter, som vil udnytte CO2’en til at fremstille grønne brændstoffer. Simpelthen fordi økonomien p.t. er bedre i at fange CO2’en og gemme den af vejen i undergrundslagre.
CO2 fangst er bedre end ingenting
Det ærgrer ham, da han mener, at den biogene CO2 i princippet er bedre udnyttet ved at indgå i grønne brændsler som e-metanol. Han er selvsagt ikke modstander af, at staten giver tilskud til CCUS, da hans egen virksomhed p.t. er i gang med at søge nogle af midlerne. Men han undrer sig over, at den statslige tilskudspulje til CCUS foreløbigt er mere end 20 gange så stor som den, der er sat af til PtX og grønne brændstoffer.
– Vi skal jo gøre noget ved al den CO2, der strømmer ud i atmosfæren i dag. Så selvfølgelig er det på kort sigt bedre end ingenting at fange CO2 og få den indkapslet i undergrunden, og vi bidrager også gerne gennem vores projekt i Esbjerg, siger Peter Harbo og tilføjer samtidig et stort ’men’:
– Det giver jo ikke rigtig mening på sigt. Det rigtige at gøre er at anvende så meget CO2 som muligt til at fremstille grønne brændstoffer, som kan erstatte olie og benzin. Simpelthen af den grund at vi har transportsformer i dag, som vi ikke har mulighed for at elektrificere. Det gælder bla. de store containerskibe og flyindustrien. Hvis vi ønsker at omstille disse transportformer til at bruge grønne brændstoffer, så er CO2 en nødvendig byggesten.
Hvor er statens investeringsvillighed?
Peter Harbo efterlyser større investeringsvillig fra startens side for hurtigst muligt at få genoplivet et dansk PtX eksporteventyr.
– Potentialet er der bestemt. Men staten skal også hjælpe til, ligesom den gør omkring CO2. Lige nu går det simpelthen for langsomt med at få udbygget havvinden og etableret det livsvigtige brintrør til Tyskland. Det er ikke hensigtsmæssigt, at etableringen er skubbet til efter 2030, og at staten mener, flere projekter samtidig skal koordineres for at sikre den nødvendige leverance af brint til infrastrukturen. Og så ville det give mening, hvis der var lige så gode tilskudsmuligheder til produktion af grønne brændsler, som der er til fangst og lagring af CO2, slutter Peter Harbo.
OM A2X
- Stiftet i 2022
- Fokus på udvikling af procesanlæg indenfor grøn energi
- Selskabet er ejet af Esbjerg-virksomhederne SubC Partner, Terotech og Hytor Group
- Har ad to omgange modtaget støtte til projektudvikling gennem det sydjyske erhvervsfyrtårn, GESEK